طراحی کارخانه رب گوجه فرنگی

طراحی کارخانه رب گوجه فرنگی

خلاصه مقاله :

در سالهای اخیر صادرات رب گوجه فرنگی به کشورهای همسایه رونق بسیار زیادی داشته است. صادرات این محصول سودآوری زیادی داشته و با توجه به حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و صادرکنندگان،فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری به شمار میرود.

در سال های اخیر، تولید رب گوجه فرنگی رشد بسیار چشمگیری داشته است. تا جایی که ایران به عنوان یکی از قطب های تولید رب گوجه فرنگی در خاورمیانه شناخته شده است و تبدیل به منبعی غنی برای صادرات این محصول به سراسر جهان شده است. با توجه به سابقه تولید کنندگان داخلی در طراحی کارخانه رب گوجه فرنگی، زمینه بکری برای سرمایه گذاران این بخش مهیا گردیده است.

لی اوت خط تولید رب

رب و سس گوجه فرنگی از اصلی ترین چاشنی های غذاهای ایرانی به حساب می آیند. در این محصولات، گوجه فرنگی ماده اولیه تشکیل دهنده است. کشت انبوه این میوه در ایران، سبب شده تعداد زیادی کارخانه رب گوجه فرنگی در ایران احداث و مشغول به کار باشند.

گوجه فرنگی ها گونه های مختلفی دارند که به دو صورت به عمل می آیند:
۱- گوجه فرنگی گلخانه ای
۲- گوجه فرنگی کشاورزی(محلی-صنعتی)گوجه فرنگی

در مورد اول یعنی گوجه فرنگی های گلخانه ای باید گفت که این نوع گوجه را معمولا در زمانی که امکان کشت گوجه فرنگی های کشاورزی(محلی-صنعتی) به دلیل شرایط آب و هوایی در فصل سرما وجود ندارد. برای مصرف به صورت تازه خوری بر سر سفره ها و پخت و پز استفاده می شود. و اما گوجه های کشاورزی(محلی-صنعتی) با توجه به شرایط آب و هوای منطقه و نوع بذر با واریته و بریکس های مختلف بدست می آیند. با توجه به واحد اندازه گیری غلظت رب گوجه بریکس می باشد و در بازار جهانی نیز با بریکس مبادله می گردند.
معمولا گوجه ها از بریکس ۳ تا ۷ در شرایط مختلف به عمل می آیند ولی برکیس بالاتر برای تولیدکنندگان رب و نیز برای مصرف کنندگان مناسب تر است.

یکی از دغدغه های سرمایه گذاران در طراحی کارخانه تولید رب گوجه فرنگی، فروش محصول است. اکثر سرمایه گذاران به این فکر میکنند که در بازار رقابتی امروز چگونه خواهند توانست محصول خود را به فروش برسانند. ولی با تحقیق و پرس و جو خواهید دیدکه این محصول به لحاظ مصرف بالای غذایی، حتی در بعضی مواقع به محصولی کمیاب در بازار تبدیل میشود.
در سالهای اخیر صادرات رب گوجه فرنگی به کشورهای همسایه رونق بسیار زیادی داشته است. صادرات این محصول سودآوری زیادی داشته و با توجه به حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و صادرکنندگان، و نیز با توجه به سهولت شرایط صادرات کالا در شرایط فعلی، فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری به شمار میرود.
برای صادرات رب گوجه فرنگی تنها نیاز به اخذ کارت بازرگانی بوده و صادرات آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز میباشد.

کارخانه تولید رب دبش

با توجه به تقاضای بالای این ماده غذایی پر مصرف و همچنین فرصت بسیار خوب صادرات آن به کشورهای دیگر نیاز به این اطلاعات در این زمینه محسوس می باشد لذا ما تصمیم گرفتیم که در یک مقاله کامل به موضوع احداث کارخانه رب گوجه فرنگی بپردازیم و سود یا زیان ده بودن آن را بررسی نماییم.

۱- معرفی کسب و کار:

تولید رب گوجه فرنگی به عنوان یک واحد تولیدی در صنایع غذایی

۲- محصول تولید شده:

رب گوجه فرنگی در وزن های معین نیم کیلویی، یک کیلویی و غیره

۳- چارت سازمانی:

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که یک کارخانه رب گوجه فرنگی از چه پرسنلی تشکیل شده است. اعضای اصلی کارخانه تولید رب به شرح زیر می باشد:

هیئت مدیره، رییس هیئت مدیره،مدیر عامل، مدیر تولید، مسئول فنی، انبار دار، تدارکات، مدیر فروش، حسابدرا، نگهبان، مسئول آزمایشگاه، مدیر امور بازرگانی و مدیر تحقیق و توسعه(R&D).

۴- مدیریت سرمایه:

در احداث کارخانه رب گوجه فرنگی یکی از عوامل مهم و اثر گذار، مدیریت سرمایه است که با برنامه ریزی صحیح، میتوان هزینه های تمام شده را کاهش داد و با تمرکز بر روی تولید محصول با کیفیت، به جنگ رقبا رفت. کیفیت یکی از شاخصه های مهم هر صنعتی می باشد.

نقاط قوت احداث کارخانه رب گوجه فرنگی چیست؟

۱ – وجود امکانات و ماشین آلات به روز که همگام با پیشرفت تکنولوژی می باشد.
۲ – حمل و نقل و بسته بندی راحت رب گوجه فرنگی (ظروف مورد استفاده از نوع شیشه یا قوطی می باشد).
۳ – عدم بازگشت کالا. با توجه به اتوماتیک بودن فرآیند تولید رب گوجه فرنگی و عدم دخالت دست در خط تولید رب، محصول نهایی دارای کیفیت مطلوبی می باشد.

۴ – یکی دیگر از نقاط قوت احداث کارخانه رب گوجه فرنگی، ظرفیت بالای بازار و وجود تقاضای گسترده در این حوزه می باشد. اگر به برندهای موجود در بازار دقت نمایید، متوجه خواهید شد که شرکت های زیادی در این حوزه در حال فعالیت هستند و در گذر زمان نیز به تعداد آنها نیز افزوده می شود که یکی از دلایل اصلی آن همین گنجایش بالای بازار می باشد. همچنین بازار فروش کشورهای همسایه نیز یکی از بسترهای مناسب برای فروش رب گوجه فرنگی می باشد که با تبلیغات صحیح و رایزنی های گسترده می توان از آنها به عنوان یک بازار هدف استراتژیک یاد کرد و سهمی از بازار فروش آنها را در دست گرفت.

تماس با ماشین سازی نامجو

نقاط ضعف احداث کارخانه رب گوجه فرنگی چیست؟

۱- عدم دسترسي به سوخت جهت استفاده دستگاه ها و تاسیسات بخار یکی از نقاط ضعف احداث کارخانه رب گوجه فرنگی میباشد. (البته این مورد در اکثر نقاط کشور با وجود گسترش شبکه گاز رسانی این مشکل برطرف شده است.)

۲- استفاده از تكنسين تأسيسات کم یا بی تجربه در تعمير دستگاه ها و تجهيزات.

۳- نبود قوانین واحد و یکپارچه در زمینه احداث کارخانجات تولیدی و صنعتی در کشور، البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که اکثر موارد ذکر شده را می توان با برنامه ریزی صحیح برطرف کرد.

۴- عدم وفور مواد اولیه در طول سال می توانید یکی از نقاط ضعف احداث کارخانه رب باشد. گوجه فرنگی یکی از محصولاتی است که در فصل تابستان به ثمر می نشیند و این بدین یعنی است که در یک فصل هم باید محصول چیده شود و هم اینکه ذخیره سازی شود تا در فصول دیگر روانه کارخانه شود. البته در مناطق گرمسیری، در فصل های دیگر سال نیز، گوجه فرنگی تولید می شود ولی جوابگوی مصرف کارخانه تولید رب گوجه فرنگی نیست.

۵– کیفیت محصول یکی از ارکان اصلی تولید هر محصولی به شمار می رود. انبار کردن محصول به صورت فله ای و نیز منجمد سازی آن برای استفاده در فصولی که گوجه برداشت نمی شود، می تواند در نهایت باعث کاهش کیفیت رب تولیدی شود.

خط تولید رب گوجه فرنگی

بازار محصول و تشریح رقبا

بازار فروش محصولات گوجه فرنگی به دو دسته جزء و کلان دسته بندی می شوند:
بازار جزء را خرده فروشی در نمایندگی ها تشکیل می دهند و بازار کلان را هم عمده فروشان و بنک داران تشکیل می دهند.

بازار هدف رب گوجه فرنگی را فروشگاه هاي بزرگ سطح كشور، عمده فروش ها، آشپزخانه ها، رستوران ها و مراكز پذيرائي و… تشکیل می دهند و این نشان از ظرفیت بالای تولید رب گوجه فرنگی دارد.

در حال حاضر رقبای زیادی در حال تولید این چاشنی پر کاربرد هستند، تولید کنندگان قدیمی و پویا یکی از رقبای اصلی این حوزه هستند و برای رقابت با آنها باید استراتژی های لازم را اتخاذ کرد که در ادامه مقاله بررسی احداث کارخانه رب گوجه فرنگی، به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

استراتژی های فروش و بازاریابی

۱ – کیفیت محصول: تولید محصولی با کیفیت و همچنین رعایت نکات بهداشتی باعث خواهد شد که در چرخه رقابت، شما همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید و بدون شک مصرف کنندگان به بهداشت و کیفیت محصول اهمیت خواهند داد. علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده کردن از دستگاه های بروز و مدرن باعث تولید رب بهتری خواهد شد.
۲ – قیمت محصول: برای اینکه در عرصه رقابت، همیشه پابرجا باشید، ارائه یک محصول با قیمت معقول بسیار مهم میباشد. برای این کار می توانید با بهینه سازی سیسیتم های تولید و همچنین حذف هزینه های اضافی قیمت تمام شده را کاهش داده تا مشتری هنگام خرید رغبت بیشتری برای انتخاب محصول شما داشته باشد.
۳ – مکان مناسب برای احداث کارخانه رب گوجه فرنگی: قطعا در مکان هایی که تولید کننده کمتری حضور داشته باشد، شما قدرت مانور بیشتری خواهید داشت و قادر خواهید بود که محصولات خود را با دغدغه کمتری به فروش برسانید. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که افزایش تولید کنندگان رب در یک منطقه، امکاناتی همچون: آب، برق، گاز و غیره را به آنجا سرایز خواهد کرد و باعث پیشرفت در آن منطقه خواهد شد. علاوه بر این، با توجه به زیاد شدن تولید کنندگان، یک فضای رقابتی شکل خواهد گرفت که موجب بهبود کیفیت محصول تولیدی و جلب رضایت مصرف کننده خواهد شد.
۴ – توزیع محصول: یکی دیگر از راهکارهای موثر برای افزایش فروش، توزیع مناسب محصول است. عمده فروشی ها، پخش مواد غذایی و فروشگاه های زنجیره ای گزینه های مناسبی برای این کار هستند. همچنین می توان رب را به صورت فله تولید کرد و در بسته بندی اسپتیک به کشورهایی که گوجه فرنگی در آن کشت نمی شود صادر کرد. این کشور ها رب وارداتی را با نام تجاری خود بسته بندی کرده و به فروش می رسانند.
۵ – جذب مشتری: شما برای اینکه بتوانید مصرف کننده را به سمت خود جذب نمایید باید علاوه بر ارائه یک محصول با کیفیت به نکاتی همچون بسته بندی مناسب و زیبا، تبیلغات محیطی و رسانه ای ، آگاه سازی مصرف کننده از ویژگی های خاص محصول شما و مزایای رقابتی آن، توجه کرد.

خط تولید رب روژین

هزینه های احداث کارخانه رب گوجه فرنگی

۱- هزینه های قبل از احداث کارخانه رب گوجه فرنگی اعم از اخذ مجوز و…
۲- هزینه های شهرداری،هزینه های بازدید،ایاب و ذهاب و غیره

البته موارد دیگری نیز مانند : هزینه های استهلاک دستگاه ها و وسایل کارخانه، وسایل اداری و کارگاهی،نیروی انسانی، سوخت مصرفی، هزینه های تعمیرات و نگهداری، هزینه های متغیر تولید و غیره را نیز برای احداث کارخانه رب گوجه فرنگی باید در نظر گرفت.

خط تولید رب

خط تولید رب گوجه فرنگی از دستگاه های زیر تشکیل شده است:

۱- دریافت معلق
۲- وان دریافت اولیه
۳- بالابر غلطکی یا الواتور
۴- وان دریافت ثانویه
۵- فیلتر فیزیکی
۶- سورتینگ
۷- مونوپمپ
۸- خردکن گوجه فرنگی(کراشر)
۹- پری هیتر
۱۰- صافی آب گوجه
۱۱- مخزن آب گوجه فرنگی
۱۲- سیلوی تفاله
۱۳- تغلیظ تحت خلاء کانتینیوس
۱۴- برج خنک کننده
۱۵- بشکه برگردان
۱۶- تغلیظ تحت خلاء (بچ)
۱۷- پاستورایزر
۱۸- تونل پاستوریزه

در بخش نخست و پس از ورود گوجه فرنگی به کارخانه، کامیون حامل گوجه بر روی دستگاه دریافت معلق رفته و بار خود را تخلیه می کنند. دستگاه دریافت معلق یکی از ابداعات گروه ماشین سازی نامجو می باشد. پس از تخیله، گوجه ها به منظور شست و شوی اولیه وارد وان دریافت اولیه می شوند. سپس توسط الواتور که یک بالابر است به وان دریافت ثانویه هدایت می شوند تا آلودگی های اضافی موجود از بین برود. کار دستگاه فیلتر فیزیکی تصفیه آب، تصفیه آب و بازگشت مجدد آب به خط تولید است. در واقع یکی از دستگاه های مهم خط تولید همین دستگاه می باشد که برای احداث کارخانه رب گوجه فرنگی باید مورد استفاده قرار گیرد. چرا که با وجود کم آبی ایجاد شده در حال حاضر، استفاده از چنین دستگاه هایی در خط تولید هر کارخانه ای لازم و ضروری است. یکی از قسمت های مهم دیگر خط تولید رب گوجه فرنگی نوار سورتینگ است. در بخش سورتینگ گوجه های خراب یا غیر قابل استفاده توسط اپراتورهایی که در کنار نوار سورتینگ قرار دارند جدا می شود.

گوجه فرنگی های سورت شده توسط دستگاهی به نام مونو پمپ به بخش خردکن هدایت می شوند. دلیل استفاده از مونو پمپ این است که در حین عملیاتی که گوجه به بخش سورتینگ منتقل می شود ممکن است دچار له شدگی و یا شل شدگی شود که در حالت معمولی انتقال آن به بخش دیگر کار دشواری است. دستگاه مونو پمپ طوری طراحی و ساخته شده است که این گوجه ها را به سمت دستگاه کراشر منتقل می کند تا عملیات خرد سازی راحت تر صورت بپذیرد. حال نوبت به خرد کردن گوجه ها می شود.

اما چرا گوجه ها را خورد یا ریز می کنند؟ دلیل آن پخت راحت تر گوجه ها می باشد. وقتی گوجه فرنگی ها با اندازه طبیعی پخته شوند هم انرژی زیادی باید مصرف کرد و هم کامل حرارت نمی بینند.کراشر یکی از دستگاه های بروز خط تولید رب گوجه فرنگی می باشد که علاوه بر خرد کردن گوجه ها، آنها را گرم نیز می کند که در ادامه روند تولید رب مفید خواهد بود.

پری هیتر

پری هیتر دستگاهی است که گوجه های خرد شده در قسمت قبل را به مقدار کمی حرارت داده تا برخی از آنزیم های موجود در گوجه فرنگی را غیر فعال کند. کار صافی توربو جدا کردن دانه ها، پوست و موارد اضافی از گوشت آن است. آب گوجه ها پس از تصفیه شدن به مخزنی هدایت می شوند که به یک همزن مجهز است و با همزدن مداوم آب گوجه ها ، از ته نشین شدن آن جلوگیری می کند. ضایعات و تفاله های حاصل شده از گوجه ها به سیلوی تفاله منتقل می شوند تا برای مصارف دامی و غیره مورد استفاده قرار بگیرد.

از مهمترین دستگاه های خط تولید رب گوجه فرنگی دستگاه تغلیظ کننده کانتینیوس یا اواپراتور است. اینجاست که آب گوجه ها بخار شده و پالپ آن باقی می ماند. دستگاه تغلیظ کننده به طور مدام آب گوجه ها را بخار می کند تا بریکس مورد نظر حاصل شود. هر چه درجه بریکس بالاتر باشد، محصول نهایی غلیظتر خواهد بود. استاندارد بریکس رب در ایران بین ۲۵ تا ۲۸ می باشد.

در حین فرآیند تولید رب، دستگاه های زیادی بخار و حرارت تولید می کنند که با توجه به کار مداوم دستگاه ها، این حرارت زیاد خود یک عامل برای کاهش عمر آنها به حساب می آید. اما راهکار این کار چیست؟ برای اینکه این حرارت را در خط تولید کاهش دهند از کندانسور و برج خنک کننده کمک می گیرند. کار کندانسور تبدیل بخار حاصله از دستگاه ها به مایع و فرستادن آن به برج خنک کننده است. به عبارت ساده کار دستگاه برج خنک کننده سرد کردن آب و فرستادن آن به خط تولید برای کاهش حرارت دستگاه ها، استفاده مجدد از آب در فرآیند تولید رب یا مصارف دیگر است.

کار تغلیظ کننده تحت خلاء یا بچ نیز همانند دستگاه کانتینیوس می باشد که درجه بریکس رب را بالاتر می برد.

خط تولید رب بهدیس

کار پاستوریزه کردن رب به عهده پاستورایزر میباشد و کار تونل پاستوریزه به شرح زیر میباشد. قوطی های رب برای اینکه کامل پاستوریزه شوند، از یک تونل بزرگ عبور می کنند که به طور مدام در معرض حرارت و دوش آب گرم است. اینکار در دمایی بین ۸۵ تا ۹۰ درجه سانتی گراد انجام می شود.

پس اتمام فرآیند تولید رب، ظروف رب که از نوع شیشه یا قوطی هستند پر شده و به بخش بسته بندی فرستاده می شوند. پس از شرینک پک کردن، قوطی ها را به مراکز فروش یا انبار ارسال می کنند.

گروه ماشین سازی نامجو با چهار دهه فعالیت خود در حوزه ی ساخت ماشین آلات صنایع مختلف غذایی، توانسته نظر طیف گسترده ای از مشتریان را به سمت خود جلب کند. دلیل آن هم به کار گیری نیروهای متخصص و استفاده از مواد درجه یک و از نوع استنلس استیل است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی دانید با سرمایه خود چه کار تولیدی را شروع نمایید،  ما به شما احداث کارخانه رب گوجه فرنگی را پیشنهاد می کنیم. که علاوه بر گنجایش بازار داخل، می توانید نیم نگاهی هم به بازار کشور های همسایه در صورت تولید یک رب با کیفیت و مرغوب، داشته باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی خطوط تولید صنایع غذایی از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید.