در مورد تونل پاستوریزه بیشتر بدانیم…

در مورد تونل پاستوریزه بیشتر بدانیم…

خلاصه مقاله :

از تونل پاستوریزه برای از بین بردن و ناتوان کردن میکروب های موجود در مواد غذایی استفاده می شود. مکانیزم این تونل به شکلی است که ظرف حاوی مواد غذایی ابتدا از زیر دوش آب گرم و سپس از زیر دوش آب سرد عبور می کند تا بدین طریق میکروارگانیزم های فعال داخل ماده غذایی از بین برود.

از تونل پاستوریزه برای از بین بردن و ناتوان کردن میکروب های موجود در مواد غذایی استفاده می شود. مکانیزم این تونل به شکلی است که ظرف حاوی مواد غذایی ابتدا از زیر دوش آب گرم و سپس از زیر دوش آب سرد عبور می کند تا بدین طریق میکروارگانیزم های فعال داخل ماده غذایی از بین برود.

انجام عمل پاستوریزه آن هم بطور صحیح، نیازمند دقت و توجه زیادی می باشد. امروزه نگرانی بسیاری از مدیران کارخانه های تولید مواد غذایی، انجام این پروسه به بهترین شکل می باشد. استفاده از تجهیزاتی که بتواند این فرآیند را سریع، موثر و مفید تر انجام داد امری حیاتی و قابل اهمیت است؛ اینجاست که نقش تونل پاستوریزه بیشتر به چشم می آید.
در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با فواید تونل پاستوریزه، چه موادی را می توان پاستوریزه کرد، و پاستوریزاسیون دقیقا چه فرآیندی است، آشنا کنیم.

تونل پاستوریزه

پاستوریزاسیون به چه معناست؟

پاستوریزاسیون یک روش حفظ مواد غذایی است که از گرما برای از بین بردن باکتری های بیماری زا استفاده می شود. برای از بین بردن میکروارگانیسم های خاص و غیرفعال کردن آنزیم ها از دمای نسبتا بالایی (۶۲ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد) به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استفاده می شود. از آن جایی که همه انواع بیماری زا در این درجه حرارت های نسبتاً بالا نابود نمی شوند، و احتمال آلوده شدن ماده غذایی حتی پس از پاستوریزه شدن هم وجود دارد، بنابراین نگه داری از تمام محصولات پاستوریزه شده پس از قرار گرفتن در معرض هوا درون یخچال ضروری است.
علاوه بر پاستوریزاسیون به روش گرمادهی، همچنین با تابش اشعه گاما نیز می توان محصولات غذایی را از وجود باکتری پاک کرد. تابش اشعه گاما باعث می شود که این موادرادیواکتیو نشوند.

مزایای روش پاستوریزاسیون

پاستوریزه کردن مواد غذایی فواید زیادی دارد:
۱- میکروارگانیسم های مضر و باکتری های بیماری زا را می کشد.
۲- شیوع بیماریهای ناتوان کننده مانند دیسانتری، حصبه، مخملک، فلج اطفال و سل را کاهش می دهد.
۳- باکتریهای رویشی را کنترل می کند.
۴- برخی از عوامل بیماری زا ناشی از مواد غذایی انگلی را از بین می برد و دیگر عوامل را کنترل می کند.
۵- کیفیت برخی از محصولات مانند شیر و فرآورده های شیری را بهبود می بخشد.
۶- از فاسد شدن سریع غذا جلوگیری می کند.
۷- ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دهد.
۸- ماندگاری محصولاتی را که بیرون از یخچال نیز نگه داری می شوند را افزایش می دهد.

مضرات روش پاستوریزاسیون

• این روش توانایی از بین بردن تمامیهمیکروارگانیزم ها، باکتری های پاتوژنیک و آنزیم های مضر را ندارد.
• احتمال آلوده شدن ماده غذایی بعد از انجام فرآیند نیز وجود دارد.
• این فرآیند ممکن بر روی طعم، رنگ و بافت ماده غذایی تاثیر منفی بگذارد.
• همچنین این روش می تواند بر روی ترکیبات مواد غذایی نیز اثر منفی بجا گذارد.

دستگاه تونل پاستورایزر ساخت گروه ماشین سازی نامجو

نمونه هایی از محصولات پاستوریزه

تعداد محصولاتی که آن ها را پاستوریزه می کنند از دسته دیگر بیشتر است:

• مایعات
– شیر
– آب معدنی
– خامه
– آبمیوه
– سس سالاد
– نوشیدنی های الکلی

• میان وعده ها
– سوپ و خورش
– غذای بچه
– ماست
– محصولات کنسروی
– تخم مرغ

• مواد پروتئینی
– گوشت قرمز
– گوشت سفید
– خوراکی های آبزی

• محصولات دیگر

برخی از میوه ها، سبزیجات و ادویه ها نیز چند دقیقه ای در معرض اشعه گاما قرار می گیرند.

تونل پاستوریزه چیست؟

تونل پاستوریزه به یک نوار نقاله نسبتا عریض گفته می شود که درون یک محفظه تونل شکل قرار دارد. جنس بدنه این تونل از فولاد ضد زنگ می باشد و با توجه به نوع خاص محصول، در ابعاد مختلفی ساخته می شود.

ماشین آلان خط تولید و بسته بندی رب گوجه فرنگی

فرآیند تونل پاستوریزه

۱- در ابتدا بعد از اینکه درب محصول بسته می شود، به وسیله نوار نقاله به سمت دیگر تونل منتقل می شود.
۲- در داخل تونل، ظرف محصول به منظور مهار آنزیم هایی که باعث افزایش فساد و کنترل میکرو ارگانیزم های بیماری زا می شوند، تحت فرآیند پاستوریزاسیون قرار می گیرند.
۳- ظرف محصول ممکن است از زیر اسپری آب گرم عبور کند، درون آب گرم قرار گیرد یا اینکه در معرض بخار آب گرم قرار گیرد.
۴- آب داغی که دمای آن به مرور افزایش می یابد بر روی ظروف ریخته می شود تا به دمای پاستوریزه نزدیک شوند.
۵- سپس ظروف مسیر خود را ادامه می دهند. در طرف دیگر این تونل، آب خنک متناسب با دمای محیط (نزدیک به ۲۰ درجه سانتیگراد) بر روی ظروف ریخته می شود تا خنک شوند.

تونل پاستوریزه

فایده تونل پاستوریزه برای فرآیند تولید محصولات غذایی چیست؟
یک سیستم تونل پاستوریزه را به راحتی می توان در فرآیند تولید جای گذاری کرد. هنگامی که ماده غذایی یا مایع نوشیدنی درون قوطی و یا شیشه ریخته شد، درب ظرف بسته می شود و سپس به سمت سیستم تونل پاستوریزه حرکت می کند. به همین راحتی و آسانی.
نقطه پایان تکنولوژی
فرآیند تونل پاستوریزه می تواند یک از آخرین ایستگاه های پایان مسیر تولید باشد که اغلب به آن نقطه پایانی تکنولوژی پاستوریزه نیز می گویند. زیرا این تکنولوژی باعث می شود که مواد غذایی و نوشیدنی ها از وجودباکتری ها، آنزیم ها و میکروارگانیزم های مضر پاک شوند.
کارکرد آسان اما دقیق
تونل پاستوریزه یک جایگزین ساده و کارآمد برای پاستوریزه کردن فلش و تصفیه استریل ارائه می دهد. این فرآیند راه حلی آسان اما دقیق است که در آن عطر و طعم ماده غذایی خراب نمی شود. با تمام این مسائل، هزینه زیاد راه اندازی این تونل ممکن است بزرگترین ایراد آن باشد.
محافظ های اتوماتیک
تونل پاستوریزه را می توان به یک سری از محافظ ها مجهز کرد تا در صورت بروز هرگونه اشکال، مانند ایجاد مشکل در حرکت نوار نقاله، از پاستوریزه شدن بیش از حد محصول جلوگیری شود.
تنوع در سایز و ابعاد
تونل پاستوریزه با توجه به محصولی که درونش قرار می گیرد، سایز ها و ابعاد مختلف ساخته می شود. البته می توان این تونل را با توجه به نیاز و شرایط خاص مشتری به صورت سفارشی طراحی کرد و ساخت.

تونل پاستوریزه متناسب با نیاز مشتری

همانطور که شما فرآیند ها و تکنولوژی های مختلف پاستوریزه را بررسی می کنید، بهتر است تا میزان اثربخشی یک پروسه، تاثیرآن فرآیند بر روی عطر و طمع،مواد مغذی موجود، بافت و غیره و خطرات ایمنی پروسه را در نظر داشته باشید.
از این جهت خیالتان راحت باشد که می توان تونلی متناسب با سایز، ابعاد و ویژگی های فنی شما ساخت که تمام نیاز های شما را برطرف کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی خطوط تولید صنایع غذایی از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید.